Discuss how Ted Hughes presents the hawk as the symbol of absolute authority in “Hawk Roosting.”
Answer :
Ted Hughes’s poem “Hawk Roosting” powerfully presents the hawk as a symbol of absolute power, authority, and domination. The hawk, speaking in the first person, represents a voice of complete control over its world. Perched “in the top of the wood,” it occupies the highest position both physically and symbolically—suggesting supremacy, pride, and command. The hawk’s calm observation of the world below him conveys his sense of ruling everything beneath. Through this perspective, Hughes portrays nature as an unchallengeable power that follows its own laws of survival and destruction.
The hawk’s voice is proud, confident, and even ruthless. Lines such as “I kill where I please because it is all mine” and “No arguments assert my right” show its belief in absolute dominance. The hawk speaks like a dictator, assuming that everything in the world exists for its pleasure and purpose. This arrogance reflects not just the bird’s authority but also the instinctive cruelty of nature, where strength and survival are supreme. Hughes does not condemn the hawk for its cruelty; rather, he presents it as a natural, essential part of life’s order—strong, self-assured, and untouched by moral judgment.
Symbolically, the hawk represents the power of nature and the instinctive force of life that operates without pity or compromise. It can also be seen as a metaphor for human rulers or political dictators who believe themselves to be invincible and god-like. The poem, therefore, carries both a literal and an allegorical meaning—on one hand, it shows the natural instinct for dominance; on the other, it mirrors human hunger for power. The hawk’s “hooked head” and “hooked feet” emphasize its physical perfection, created by nature itself for destruction and control, symbolizing the perfection of natural law.
Hughes’s use of language and imagery intensifies the theme of authority. The poem’s tone is controlled and measured, mirroring the hawk’s calm self-assurance. The short, clipped sentences reflect firmness and determination, while the repetition of “I” throughout the poem highlights the hawk’s ego and self-centered power. The simplicity of language and the lack of emotion in its speech make the hawk sound mechanical and absolute—an unfeeling force of nature that knows only dominance.
Ted Hughes, through “Hawk Roosting,” presents the hawk as a symbol of ultimate authority, both in nature and in human life. The bird becomes a voice of natural order and instinctive supremacy, representing the harsh truth that power and control govern all living things. The poem captures Hughes’s deep fascination with the raw, violent energy of nature, where beauty and brutality coexist. The hawk’s voice, calm yet commanding, stands as an unforgettable expression of the eternal will to power that rules both the natural and the human world.
“Hawk Roosting” কবিতায় ক্ষমতা, কর্তৃত্ব ও আধিপত্যের প্রতীক হিসেবে বাজপাখি
টেড হিউজের কবিতা “Hawk Roosting”-এ বাজপাখিটিকে এমন এক প্রতীকে রূপ দেওয়া হয়েছে, যা পরম ক্ষমতা, কর্তৃত্ব ও শাসনের প্রতীক। কবিতায় বাজপাখি প্রথম পুরুষে কথা বলে—যেন সে নিজেই নিজের জগতে সর্বোচ্চ শাসক। “In the top of the wood” লাইনে কবি দেখিয়েছেন, বাজপাখি গাছের চূড়ায় বসে আছে, যা তার উচ্চ স্থান ও শ্রেষ্ঠত্বের প্রতীক। উপর থেকে সে নিচের পৃথিবীর দিকে তাকিয়ে নিজের কর্তৃত্ব উপভোগ করছে। এই চিত্রের মাধ্যমে হিউজ প্রকৃতিকে এমন এক শক্তি হিসেবে উপস্থাপন করেছেন, যা নিজের নিয়মে চলে—যেখানে টিকে থাকা ও ধ্বংস, দুটোই স্বাভাবিক।
বাজপাখির কণ্ঠস্বর গর্বিত, আত্মবিশ্বাসী এবং নিষ্ঠুর। যেমন—
“I kill where I please because it is all mine”
ও
“No arguments assert my right.”
এই লাইনগুলোতে বাজপাখির নিরঙ্কুশ আধিপত্য ও নিজের শক্তির প্রতি অগাধ বিশ্বাস ফুটে উঠেছে। সে যেন একনায়কের মতো কথা বলে—যে ভাবে, পৃথিবীর সব কিছুই তার নিজের, এবং কেউ তার অধিকারকে প্রশ্ন করতে পারে না। এই অহংকার শুধু পাখির নয়, বরং প্রকৃতির নিষ্ঠুর সত্যকেও বোঝায়—যেখানে শক্তিমান বেঁচে থাকে এবং দুর্বল ধ্বংস হয়।
কবি হিউজ এই নিষ্ঠুরতাকে নিন্দা করেননি; বরং তিনি এটিকে প্রকৃতির স্বাভাবিক নিয়ম হিসেবে দেখিয়েছেন। বাজপাখি এখানে একদিকে প্রকৃতির অমোঘ শক্তির প্রতীক, অন্যদিকে মানুষের মধ্যেও থাকা শাসন ও ক্ষমতার লালসার প্রতিচ্ছবি। অর্থাৎ, কবিতাটি একসাথে বাস্তবিক ও প্রতীকী অর্থে গঠিত—একদিকে এটি প্রাণিজগতে টিকে থাকার প্রবৃত্তি বোঝায়, আর অন্যদিকে মানুষের রাজনীতি বা একনায়কতন্ত্রের প্রতিফলন।
কবিতায় “hooked head” ও “hooked feet” লাইন দুটি বাজপাখির শারীরিক পরিপূর্ণতা বোঝায়। প্রকৃতি তাকে এমনভাবে গঠন করেছে যাতে সে ধ্বংস ও শাসনের জন্য উপযুক্ত হয়। এইভাবে কবি প্রকৃতির সৃষ্ট নৈসর্গিক আইনের নিখুঁত প্রতীক হিসেবে বাজপাখিকে দেখিয়েছেন।
হিউজের ভাষা ব্যবহার ও চিত্রকল্প কবিতার ভাবকে আরও গভীর করে তুলেছে। কবিতার বাক্যগুলি ছোট, দৃঢ় ও শীতল—যেমন বাজপাখির ভাবভঙ্গি। কবিতায় বারবার “I” শব্দের ব্যবহার বাজপাখির আত্মমর্যাদা ও আত্মকেন্দ্রিকতার প্রতীক। ভাষার সরলতা ও আবেগহীনতা বাজপাখিকে এক যান্ত্রিক, নির্দয় প্রকৃতির শক্তি হিসেবে তুলে ধরে, যে শুধু শাসন ও বেঁচে থাকার কথা জানে।
অতএব, টেড হিউজ “Hawk Roosting” কবিতায় বাজপাখিকে এমন এক প্রতীকে পরিণত করেছেন যা প্রকৃতি ও মানবজীবনের চূড়ান্ত কর্তৃত্ব ও ক্ষমতার প্রতীক। এটি প্রকৃতির সেই কঠোর সত্যের প্রতিফলন যেখানে সৌন্দর্য ও নৃশংসতা পাশাপাশি অবস্থান করে। বাজপাখির কণ্ঠ—শান্ত কিন্তু শাসনময়—মানব ও প্রকৃতির মধ্যে বিদ্যমান চিরন্তন ক্ষমতার আকাঙ্ক্ষার প্রতিধ্বনি হয়ে উঠেছে।
Comments
Post a Comment