The Temptation of Karna

 The Temptation of Karna 


In the Udyog Parva of the Mahabharata, Lord Krishna meets Karna before the great war begins. Krishna tries to convince Karna to leave the side of the Kauravas and join the Pandavas. He reveals to Karna the truth about his birth, saying that he is not actually a charioteer’s son but the eldest son of Kunti. This means that Karna is the eldest Pandava and has a rightful place beside his brothers. Krishna offers Karna the chance to become king and promises that the Pandavas will respect him as their elder brother. He also describes the wealth, honor, and glory Karna will receive if he chooses the path of Dharma and returns to his real family.


Krishna knows that Karna has always longed for respect and recognition, especially because society had looked down on him for being a Suta. By offering him status, royal power, and family love, Krishna hopes to bring him to the side of justice. He even tries to attract Karna by describing the luxurious life and royal pleasures that await him. Krishna also promises that the best Brahmins will perform the rituals to make Karna a king, giving him everything he had ever wanted.



However, Karna does not accept this offer. He feels deeply loyal to his foster parents, Adhiratha and Radha, who raised him with love and care. They gave him a name, identity, and family. Karna believes that leaving them now and accepting his Kshatriya identity would be a betrayal. He also feels that he cannot turn away from Duryodhana, who supported him when no one else did. For many years, Karna lived like a prince under Duryodhana’s protection and enjoyed royal power. In return, Duryodhana trusts Karna fully and is even preparing for war based on Karna’s strength. Karna feels bound by duty and friendship to stay by Duryodhana’s side.


Even though Karna knows that the Pandavas are on the side of truth and justice, he chooses loyalty over personal gain. He understands that a great war is coming and that the Kauravas, including himself, are responsible for the coming destruction. Karna is also aware that he will die in this war. But he believes that dying for loyalty and friendship is better than living in dishonor. He feels that his past actions and insults towards the Pandavas cannot be undone, and he sees his own death as a way to wash away his sins.


Karna also gives a powerful image of the war. He compares it to a fire-sacrifice (yajna) in which Krishna will be the chief priest. According to him, each event in the war will be part of this sacrifice—his own death will be the start of the fire, the deaths of warriors like Drona and Bhishma will be the main offerings, and Duryodhana’s death will mark the end of the ritual. This shows that Karna believes the war will serve a larger purpose—to destroy evil and restore balance.



In the end, Karna’s decision not to join the Pandavas changes the course of the Mahabharata. If he had accepted Krishna’s offer, the war could have been avoided. But Karna chooses loyalty, duty, and sacrifice over comfort, fame, and power. His choice leads to the war, but it also makes him one of the most tragic and noble characters in the epic. His inner struggle between right and wrong, loyalty and truth, makes his story deeply emotional and unforgettable.


কর্ণের প্রলোভন 


উদ্যোগ পর্বে একটি গুরুত্বপূর্ণ ঘটনা ঘটে, যেখানে কৃষ্ণ মহাভারতের যুদ্ধ শুরুর আগে কর্ণকে দেখা করতে আসেন। কৃষ্ণ চেয়েছিলেন কর্ণকে কৌরবদের পক্ষ ছেড়ে পাণ্ডবদের দলে নিয়ে আসতে। তিনি কর্ণকে বলেন যে কর্ণ প্রকৃতপক্ষে কুন্তীর জ্যেষ্ঠ পুত্র এবং সেই অনুযায়ী তিনি পাণ্ডবদের বড় ভাই। এর মানে, কর্ণ একজন ক্ষত্রিয় এবং পাণ্ডবদের মতোই রাজ্য শাসনের অধিকার তাঁর আছে। কৃষ্ণ কর্ণকে প্রতিশ্রুতি দেন যে যদি তিনি পাণ্ডবদের সঙ্গে যোগ দেন, তবে তাঁকে রাজা করে তোলা হবে, এবং তাঁকে ভ্রাতৃত্ব, সম্মান ও অগাধ ঐশ্বর্য প্রদান করা হবে।

কৃষ্ণ জানতেন যে কর্ণের জীবনের সবচেয়ে বড় যন্ত্রণা ছিল সমাজে সম্মান না পাওয়া এবং সুতপুত্র হিসেবে অবহেলিত হওয়া। তাই তিনি কর্ণের এই ব্যথাকে লক্ষ্য করে তাকে রাজসিংহাসন, সম্মান, ক্ষমতা ও পরিবারের ভালোবাসার আশ্বাস দেন। কৃষ্ণ আরও বলেন যে ব্রাহ্মণরা তাঁকে রাজা হিসেবে প্রতিষ্ঠা করবে এবং তাঁর জীবনে সর্বোচ্চ সুখ-সুবিধা আসবে। এইভাবে কৃষ্ণ চেয়েছিলেন কর্ণকে ধর্মের পথে ফিরিয়ে আনতে।

কিন্তু কর্ণ এই প্রস্তাব গ্রহণ করেন না। তিনি মনে করেন তাঁর পালক পিতা অধিরথ এবং পালক মাতা রাধা তাঁকে ভালবাসা ও পরিচয় দিয়েছেন। তাঁর নাম, বিবাহ, পরিবার—সবকিছুই এই সুত পরিবার থেকেই এসেছে। এখন তাদের ত্যাগ করে ক্ষত্রিয় পরিচয় গ্রহণ করলে সেটি হবে বিশ্বাসঘাতকতা। কর্ণ নিজের বন্ধুর প্রতি, অর্থাৎ দুর্যোধনের প্রতি, দায়িত্ববোধও অনুভব করেন। দুর্যোধন তাঁকে সম্মান দিয়েছেন, তাঁর পাশে থেকেছেন এবং কর্ণকে একজন রাজপুত্রের মতো জীবন দিয়েছেন। দুর্যোধন কর্ণের শক্তির ওপর ভরসা করেই যুদ্ধের প্রস্তুতি নিচ্ছেন। তাই কর্ণ মনে করেন, এখন দুর্যোধনকে ছেড়ে যাওয়া হবে অকৃতজ্ঞতা।

এমনকি কর্ণ জানেন যে পাণ্ডবরা ধর্মের পক্ষে, আর কৌরবরা অধর্মের। তিনি বুঝতেন যে যুদ্ধ আসন্ন এবং এতে অনেক প্রাণ যাবে। তবুও কর্ণ বিশ্বাসঘাতক হতে চান না। তিনি মনে করেন, নিজের ভুলের প্রায়শ্চিত্ত তিনি মৃত্যুর মাধ্যমে করতে চান। তিনি কৃষ্ণকে জানান যে তিনি মরলে, তারপর হয়তো পাপ মুক্ত হয়ে স্বর্গে কৃষ্ণের সঙ্গ পাবেন। এ থেকেই বোঝা যায় কর্ণ মনে করেন, তিনি ইতিমধ্যেই বহু পাপ করেছেন এবং এখন তাঁর মৃত্যুই সেই পাপ থেকে মুক্তির পথ।

কর্ণ যুদ্ধকে একটি যজ্ঞের সঙ্গে তুলনা করেন। তাঁর মতে, দুর্যোধন এই যজ্ঞের আয়োজক, কৃষ্ণ পুরোহিত, আর যুদ্ধে ঘটা প্রতিটি ঘটনা একটি একটি করে যজ্ঞের অংশ। কর্ণের মৃত্যু হবে যজ্ঞের আগুন জ্বালানোর অংশ, দুঃশাসনের মৃত্যু হবে সোমরস পান, দ্রোণ ও ভীষ্মের পতন হবে বলিদান, আর দুর্যোধনের মৃত্যু হবে যজ্ঞের সমাপ্তি। এইভাবে কর্ণ যুদ্ধকে একটি ধর্মীয় ও নৈতিক শুদ্ধিকরণ প্রক্রিয়া হিসেবে দেখেন।





Comments